Hus Hage Hytta Interiør Kattene og ellers det som opptar meg i hverdagen.

fredag 23. august 2013

Litt av en dag...

Dagen i dag har vært den beste i hele ferien tror jeg....jeg har nemlig vært hos
Anne Lise, hun jeg kjøpte middagsserviset av for en tid tilbake. Hun kontaktet meg 
for noen dager siden og sa at hun hadde funnet fram mer gamle ting hun ville selge. 
Og da ville hun høre med meg først om det var noe jeg kunne tenke meg, før hun 
skulle legge det ut for salg. Jeg ble hoppende glad, og har gått i flere dager og gledet meg.

Hun er bare et helt utrolig herlig menneske. Å komme dit var som å komme til et museum
av gamle ting. Det er det fineste huset jeg noen gang har vært i. Alt var så gjennomført
innredet av bare gamle ting og møbler. Det var som å komme minst 100 år tilbake i 
tid. Jeg håper jeg får anledning til å besøke henne igjen og da skal jeg spørre om å 
få lov å ta noen bilder der.

Disse skattene her fikk jeg gleden av å få med hjem i dag :)


 Dette kjempesøte kaffeserviset
falt jeg for med en gang
jeg er jo veldig svak for de med blomster på

 Gamle putetrekk med mellomverk
det elsker jeg...

 Sjarmerende engelsk suppeterrin, denne er visst veldig gammel
En søt liten mugge
Kakefatet er fra 1800 tallet fortalte hun meg

 Den gamle senga i stua er nå pyntet med 
gamle puter - ble fornøyd jeg...
Det ene trekket har monogram med en A på
passet fint til mitt navn syns jeg

 Da er det bare for pusene å legge seg godt til rette
dette er nemlig pusesenga - de elsker å ligge på skinnfellen
ikke alle puser som har det slik kanskje
men så bor mine på 5 stjerners hotell da.... hehe

 Her er noen andre bruktfunn jeg har gjort i ferien
syns jeg har fått tak i mye fint i sommer
for en billig penge

 Tallerkenhylla har også fått litt nytt i det siste, noen gamle fat 
og min mor overasket meg med noen gamle tallerkener
nemlig Egersund Fajance Rococco - de har jeg ønsket meg lenge
da ble jeg kjempeglad

 Her er vel den gjenstanden jeg er aller mest redd for og som står mitt hjerte nær.
Nemlig denne tekannen som jeg har arvet etter min tippoldemor. Den har jeg hatt siden
jeg var småjente. Jeg har undersøkt litt om denne av ren nysgjerrighet, og da ble jeg 
veldig overasket. Det er nemlig litt av en sjeldenhet denne her. Veldig få av de i Norge 
og de fleste er på museum. Det er nemlig en Herrebø Fajanse tekanne - produsert i 
mellom 1760 og 1780. Det vil si at den er over 230 år gammel.... kanskje min tippoldemor fikk den da hun var tjenestepike hos noen rikfolk, hvem vet. Kanskje den har ligget i brudekista hennes  som jeg har i stua, den er datert 1896. Hundre år før min yngste 
sønn ble født...rart å tenke på. (lighteren viser hvor liten kanna er)

Nei nå må jeg ut å nyte det fine været, det er jo sommer fortsatt jo.

Ønsker alle en herlig helg :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar